SHARING OF THOUGHT

Life is really miserable. Ups and downs is always there. At the same time it helps us a lot to stand up still and moving forward. We may falling down a lot but yet we still try to stand up again. No matter what.

Friday, April 22, 2011

Holy Thursday...Good Friday...

HOLY THURSDAY
Merupakan hari Khamis Putih or Holy Thursday. Pada masa ini lah, saat Tuhan Yesus berada di kalangan pengikutnya buat kali terakhir. DIA makan bersama pengikut nya dan pada saat itu juga dia sememangnya tahu, salah seorang di kalangan pengikut-Nya mengkhianatinya. Selesai Dia makan, dia mencuci kaki pengikutnya. Dan mengatakan bahawa mereka sdah bersih...
Dan, pada hari itu juga dia ditangkap oleh tentera Yahudi dan di bawa menghadap Pontius Pilatus..

GOOD FRIDAY

Hari yang merupakan hari Jesus disalibkan. Dia telah diadili oleh kaum Yahudi dan mengatakan Dia harus dihukum bunuh.. Disalibkan. Setelah diadili, Baginda diiring ke Bukit Golgota dengan memikul kayu salib. Pada masa ini lah, pelbagai dugaan berlaku kepada Baginda. Sehinggalah ke saat Baginda disalibkan dan dimakamkan...

My Personal Opinion :

Hurm...pendapat peribadi aku? Kalau secara keseluruhannya daripada pemahaman aku setiap kali ikut upacara keagamaan seperti ini... Kadangkala timbul gak dalam minda aku ni.. Kenapa mesti Baginda menanggung dosa semua umat di dunia ni terutamanya pengikut Dia? Dan kenapa pula orang pada zaman dulu kejam sangat sampai menyeksa Dia macam tu? Tadi, masa sesi pembacaan injil iaitu pada saat Jesus diadili, entah kenapa dalam ati aku tiba2 aku nak marah dgn perilaku yang diaorg buat kat Jesus. Aku pun tak tau kenapa... Mungkin sebab aku dah mula faham sedikit demi sedikit.. Bukan lah aku cakap aku x faham langsung dulu... tapi sekarang ni aku rasa macam aku dah terbuka sikit pemikirannya. Timbul perasaan cuba nak menyangkal... (Wakakaka...i'm doubting my own belief??) Bukannya apa, entahlah... perasaan yang kata macam ni.,, hehehe...

Overall, aku memang PERCAYA ada nya Tuhan. Cuma aku kasihan kan Jesus yang sanggup jadi penebus dosa dunia padahal yang sepatutnya bertanggungjawab dengan dosa manusia ialah Manusia tu sendiri. Mungkin aku ada salah dalam keluarkan kenyataan ni... Jadi , aku akan cuba untuk mengkaji dan memahami lagi tentang hal ni... Wah..sungguh tinggi cita2 ku ini... ehehe.. tapi, mana lah tau kan satu hari nanti... impian jadi kenyataan..

Apa2 hal, Happy Good Friday..

2 comments:

  1. sawai...bgs d nemu ttg agama. aku sedih ngn aku empu. pengetahuan ku begitu cetek..

    ReplyDelete
  2. hahaha..aok meh... bc ati ka nemu.. tp nda mu ka nnya sapa. al-maklum la, aku tu kan berat mulut ... haha

    ReplyDelete

:: Side Dish ::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...